پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۳۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۵۲۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۹۵۴۴ مورد

یكشنبه ٧ خرداد ١٤٠٢ ساعت ٢:٢٤ ق.ظ   ( بازدید : 162 نفر )

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با توجه به گرم شدن هوا و در پیش رو اشتن فصل تابستان،در خصوص شنا کردن برخی افراد در استخر های کشاورزی و رودخانه ها و خطر شدگی این افراد هشدار  داد.

 

دکتر تقی دولت آبادی روز یکشنبه 7 خرداد 1402 در گفتگو با وب دا،اظهار کرد: شنا کردن علاوه بر فایده هایی که بر سلامت قلب و عروق و شادابی و ایجاد روحیه مناسب در فرد با خطراتی هم همراه است و باید برای آن هم آمادگی لازم را کسب کرد، سالانه موارد زیاد  غرق شدگی در سطح کشور رخ می‌دهد که  بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری هستند.

 

وی افزود: بیشتر غرق‌شدگی در دریا، دریاچه‌ها روخانه‌ها، پشت سدها ، نهرها، کانال‌های آبیاری و استخرها رخ می‌دهد که البته علاوه بر خطرات مربوط به غرق شدگی شنا کردن در محیط های آبی غیر بهداشتی می تواند باعث انتقال میکروب ها و ایجاد بیماریهای مختلف در فرد گردد.

 

رییس اورژانس و حوادث پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد:بیش‌تر افرادی که  غرق می شوند، کودکان و نوجوانان هستند،. غرق شدگی یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های غیر عمدی منجر به مرگ در کودکان یک تا ۴ سال است که  البته غرق شدگی می‌شود برای همه‌ی افراد در همه‌‌ی سنین ممکن است رخ دهد.

 

وی با اشاره به احتمال خطر غرق شدگی در رودخانه ها و استخر های کم عمق گفت:فراموش نکنید احتمال غرق‌شدگی حتی در آب‌های بسیار کم عمق هم وجود دارد.

 

وی در خصوص پیشگیری از خطر غرق شدگی اظهار کرد:برای پیشگیری از غرق شدگی می توان در جاده‌های آب گرفته در زمان سیل رانندگی نکنید،دور و لبه‌ی استخر ندوید،از مصرف الکل در هنگام شنا کردن و یا قایق سواری خودداری کنید و     در کلاس‌های نجات غریق شرکت کرده و آموزش‌های لازم را کسب کنید.

 

دکتر دولت آبادی در خصوص نجات کودکان از غرق شدگی آن ها تصریح کرد:برای جلوگیری از غرق شدن کودکان مسیر دسترسی کودک به منطقه شنا را مسدود کنید،اسباب بازی ها را درون استخر رها نکنید، این کار باعث جلب توجه کودکان می‌شود،کودک را روی بازوی خود نگه داشته و به این ترتیب او را شنا بدهید،هرگز کودک را به تنهایی درون وان حمام رها نکنید،کودک را از آبشار، کانال‌های آبی و رودخانه‌ها دور نگه دارید و اگر در خانه استخر دارید و یا در نزدیکی دریا یا رودخانه زندگی می‌کنید، در نزدیکی در ورودی و خروجی خانه زنگ هشدار نصب کنید.

 

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان داشت:به شهروندان توصیه می شود همیشه توجه جدی به علائم هشدار، تابلوهای ورود ممنوع و فنس کشی ها داشته باشند.

 

دکتر تقی دولت آبادی در پاسخ به سوال اینکه چگونه فرد در حال غرق شدگی را نجات دهیم گفت: بدون در نظر گرفتن اینکه در چه مکانی فرد در حال غرق شدن است، می‌توان اقداماتی چون،تماس با اورژانس 115 تماس بگیرید یا از فرد دیگری بخواهید که این کار را انجام دهد چراکه هرچه سریع تماس با اورژانس صورت بگیرد با علم به اینکه کمک در راه است،می توانید نجات فرد را آغاز و نتیجه بهتری بگیرید. مورد دوم اینکه به دقت به اطراف نگاه کنید و به دنبال وسایل شناوری باشید که برای کمک به فرد در حال غرق شدن بسیار موثر هستند چراکه شناورهای اژدر مانند و یا شناورهایی به شکل حلقه و یا حتی یک تیوپ در این موقعیت بسیار کمک کننده خواهد بود. یا هم اگر شنا گری خوبی هستید و یا دوره‌ی نجات غریق را گذرانده‌اید به سمت فرد در حال غرق شدن به سرعت شنا کنید تصمیم خود را گرفته و به سمت فرد در حال غرق شدن شنا کنید البته فراموش نکنید که تصمیم سختی می‌گیرید و بیش از هر چیز جان خود را در در معرض خطر قرار می‌دهیدو البته از طرفی دیگر می‌توانید تا نزدیکی فرد در حال غرق شدن شنا کرده و فقط جلیقه نجات و یا شناور را به سمت او پرتاب کنید. چرا که فرد در این حالت بسیار وحشت زده است و حتی امکان دارد که شما را با خود به زیر آب بکشد، بنابراین در این شرایط باید بسیار دقت به خرج دهید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.